Digitaalisen viestinnän käytännöt vaihtelevat sen mukaan, millaisia päämääriä viestinnällä halutaan saavuttaa. Ylipäänsä viestinnästä puhuttaessa on aina muistettava, että kyseessä on hyvin monialainen ilmiö, jolle on vaikea vetää selkeitä rajaviivoja. Digitaalisessa ympäristössä tapahtuva viestintä voi olla monikanavaista ja monen suuntaista vuorovaikutusta yksilöiden tai suurempien ryhmien välillä. Tämän kaltaiselle viestinnälle on tyypillistä notkeus eli viestintä hakee jatkuvasti uusia muotoja.
Hallitut digitaalisen viestinnän käytännöt
Digitaaliset kanavat, joista yleisimpiä ovat esimerkiksi erilaiset profiilit sosiaalisessa mediassa ja blogit, ovat nopeita ja tehokkaita tiedonvälitystapoja. Niillä voidaan myös rakentaa imagoa. Nopeus ei kuitenkaan tarkoita suunnittelemattomuutta, vaan huolellinen etukäteissuunnittelu takaa sen, että digitaalinen viestintä toimii halutusti. Silloin viesti menee perille ja tuottaa tuloksen. Vaikka markkinointikanava on digitaalinen, viestin lukijana ovat ihmiset.
Digitaalinen markkinointiviestintä sujuu tavoitteiden mukaisesti, kun muistaa huolellisen suunnittelun tärkeyden, mutta jättää tilaa myös muutoksille ja nopealle reagoinnille. Suunnittelemista kannattaa miettiä pitkäjänteisesti esimerkiksi sekä vuosi- että kuukausitasolla. Myös arviointi selkeillä mittareilla on tärkeää eli mikä onnistui, mikä ei ja mistä tämä johtui. Digitaalisessa markkinointiviestinnässä kannattaa rohkeasti opetella uutta. Mikäli tuntuu, että omat taidot tai aika eivät riitä viestinnän hoitamiseen, apua saa konsultoimalla asiantuntijoita.
Viestintä vaikuttaa
Hyvää viestinnän merkitystä ei voi koskaan aliarvioida. Se on yrityksen käyntikortti ja asiakkaan tehokkaan sitouttamisen väline. Digitaalisen viestinnän käytännöt ovat niin moninaiset, että jokaiseen viestiin ja kohderyhmään löytyy tarkoitukseen parhaiten sopiva. Valinta on kuitenkin tehtävä huolella ja asiaan perehtyen, ei kiirehtien tai ylimalkaisesti.