Brändäämisellä tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla luodaan yrityksestä, tuotteesta tai henkilöstä halutunlainen mielikuva. Yleensä tavoitteena on luoda mielikuva, joka on houkutteleva, mielenkiintoinen ja mieleenpainuva. Edelleen monet ajattelevat, että brändääminen on vain isojen yritysten ja tuotteiden juttu, mutta periaatteessa kuka tahansa voi brändätä itsensä. Ja erityisesti pienyrityksille ja -yrittäjille itsensä brändäys on hyödyllinen työkalu. Järkevällä budjetilla on mahdollista luoda isoja asioita.
Itsensä brändäys vaatii suunnitelmallisuutta
Olipa kyseessä yksityisyrittäjä, taiteilija, bloggaaja tai vloggaaja niin itsensä brändäämisestä on uran edistämisessä hyötyä. Nykyään erityisesti henkilöbrändejä pidetään kiinnostavina. Brändättävän henkilön ei tarvitse olla julkisuudesta tuttu, koska kuka tahansa voi brändätä itsensä ja osaamisensa. Näin jää helpommin oman kohderyhmänsä ja asiakaskuntansa mieleen. Kyseessä on usein myyntiä edistävä toimenpide.
Brändinhallinta vaatii suunnitelmallisuutta. Brändiä luodessa kannattaa asettaa sille selkeä tavoite ja päämäärä. Myös kohderyhmän mieltymykset on otettava tarkasti huomioon. Brändiä ei luoda itseä varten vaan yleisölle. Tämän jälkeen kaikki tehtävät toimenpiteet vaativat toistoa. Yleisölle kannattaa kertoa oma bränditarina toistuvasti. Sitä voi varioida, mutta runko ja juonirakenne on hyvä pitää muuttumattomana. Näin säilytetään uskottavuus.
Omien arvojen korostaminen
Lyhyesti summattuna kuka tahansa voi brändätä itsensä ja luoda henkilöbrändin. Suunnitelma kannattaa tehdä kohderyhmää ajatellen ja siinä kannattaa pysyä. Brändi tehdään tunnetuksi kertomalla toistuvasti omaa tarinaa eri kanavissa. Tarinan kannattaa perustua todellisiin tapahtumiin, jotta se on uskottava. Erityisesti henkilöbrändiä luodessa kannattaa korostaa omia arvojaan ja kunnioittaa niitä. Kun elät niin kuin kerrot eläväsi, olet uskottava.